SAOPŠTENJE ZA JAVNOST
Povodom uručenja Odgovora na upitnik Evropskoj komisiji od strane Delegacije Republike Srbije 31.januara u Briselu
Liga za zaštitu privatne svojine i ljudskih prava iskoristila je svoje pravo da kao nevladina organizacija da svoje odgovore Evropskoj komisiji, na pojedina pitanja iz Upitnika koja se tiču problema od interesa za članove LIGE, i tako se prikljućila civilnom sektoru (organizacije i pojedinci), te smo i na ovaj način dali svoj lični doprinos u smislu ubrzanja procesa reformi u Srbiji i stvaranja uslova za prijem naše zemlje u EU.
Problematika koju je LIGA obradjivala odnosi se na:
1. zaštitu prava vlasništva u Srbiji, koje smo ocenili kao Ustavom zagarantovano pravo ali u praksi veoma nestabilno, što je posledica faktičkog stanja u našem pravnom sistemu gde paralelno egzistiraju, sa jedne strane, evropski propisi uvedeni ratifikovanjem medjunarodnih dokumenata, a sa druge strane, akta iz najmračnijih trenutaka srpske istorije, čime se održavaju uslovi u kojima politička volja još uvek može dominirati nad vladavinom prava;
2. ocenu objektivnih uslova koji omogućavaju donošenje Zakona o restituciji. Po našoj oceni nema pravne neizvesnsti za donošenje Zakona o restituciji jer je to obaveza Vlade koja proističe iz Ustava, brojnih ratifikovanih medjunarodnik ugovora i drugih domaćih akata. Po nama pravnih i faktičkih prepreka za efikasno sprovodjenje retitucije, takodje, nema ukoliko se zakon o restituciji zasniva na sledećim principima:
a) mešoviti model vraćanja sa pretežno naturalnom restitucijom po strogo utvrdjenom redosledu – fizički povraćaj iste imovine, nadoknada imovinom iz državnog fonda, pa tek potom, ukoliko bude potrebno, novac, denacionalizacioni vaučeri i sl.
b) obveznik vraćanja mora biti Država Srbija, lokalna uprava, korisnici i ona pravna i fizička lica koja su u posed imovine došla na nezakonit način (zloupotreba zakona, manipulacije …)
c) zakonom bi morao biti predvidjen institut poravnjanja izmedju trenutnog držaoca predmetne imovine i potražioca, i to u postupku koji bi predhodio pokretanje samog procesa vraćanja.
3. glavne elemente Zakona o eksproprijaciji. Po ovom pitanju smo posebno skrenuli pažnju da se I u ovom postupku ograničenja u smislu poštovanja svojinskih prava sprovode od strane upravnih organa. Prilikom donošenja rešenja o isplati naknade za oduzetu imovinu, upravni organ grubo nepoštuje prava vlasnika na tržišnu nadoknadu, a vlasnik je onemogućen da odbrani svoj legitimni zahtev u smislu obeštećenja. Zbog toga se eksproprijacija može izjednačiti sa nacionalizacijom.
U Beogradu,
31.januara 2011.god.